Botoks Uygulamaları

Botoks tedavisi yüzde ve vücudun değişik bölgelerinde ilerleyen yaş ile oluşan kırışıkların giderilmesi için kullanılan bir yöntemdir. Clostridum botulinum (sosis zehiri) 1989 yılında şaşılık tedavisinde kullanılmaya başlanmıştır. 2002 yılında FDA tarafından çatık kaş gibi kırışıklıkların tedavisinde tavsiye edilmiştir.

Esas kullanım alanları;

-Aşırı kas kasılmaları

-Aşırı terleme

-Ağrı

-Kaşıntı

Botoks tedavisinde hedefler;

-Kaş kaldırma

-Göz arası mesafeyi açma (şaşılık, göz kas problemleri vb)

-Tavşan çizgileri

-Çene kontürü düzeltme

-Ağız köşesi sarkması

-Çene kırışıklıkları (kaldırım taşı görüntüsü)

-Diş gıcırdatma

-Yara izleri

-Aşırı terleme

-Lokal deri ağrıları

-Kaşıntılar

Botulinum toksinleri, kas-sinir kavşağının sinaps öncesi bölgesine geçici olarak bağlanır. Asetil kolin salınımını engelleyerek kas kasılmasını önler. Aslında kasta geçici minimal felç oluşturur. Mimik kaslarındaki aşırı kasılma engellendiği için, bu kasların ciltte meydana getirildiği kırışıklıklar da azaltılmış olur.

Piyasada farklı markalarda botoks ilaçları vardır. Kalıcılık süresi 4-8 ay arasında değişmekle birlikte kişiden kişiye de farklılıklar gösterebilmektedir. Uygulanacak doz doğru belirlenmeli, aşırı dozdan kaçınılmalıdır. Cesurca ya da bilinçsiz eller tarafından yapılan aşırı doz uygulamalarında anlamsız boş bakan yüz ifadeleri ya da samuray kaşı gibi kaş uçlarının çok yukarı kalkması gibi istenmeyen etkiler de gözlenebilmektedir. Yüzdeki mimik kaslarının anatomisinin doğru belirlenmesi, hastanın beklentileri, ilacın özellikleri ve doğru enjeksiyon teknikleri ile hastanın yüzündeki kırışıklarının giderilmesi mümkün olmaktadır.

Uygulama öncesinde lokal kullanılan anestezi kremleri ağrıyı azaltmada katkı sağlamaktadır. Çatık kaşlar, kaş arasındaki derin çizgiler, kaz ayakları, dudak çevresindeki sigara içmeye bağlı çizgiler, dudak ya da kaş kaldırmada kullanılabilir.

Botoks yapılması sakıncalı durumlar;

-Bilinen botoks alerjisi

-Değişik kas hastalıkları

-Kas-sinir iletisini bozan ilaç kullanımı

-Gerçekçi olmayan hasta beklentileri

-Enjeksiyon yerinde akne, ekzema gibi deri lezyonu

-65 yaş üzeri

-Hamilelik

-Emzirme

-Çocuklarda

Botoks yan etkileri;

İlaçların enjeksiyonunda nadiren istenmeyen yan etkiler gözlenebilir. Ciltte morarma, ağrı, geçici hissizlik, kızarıklık, şişlik, gülme asimetrisi, hafif bulantı, kırgınlık, hafif baş ağrısı, ağız kuruluğu, eklem ağrıları çok nadiren görülebilir. Bunlar son derece nadir olup soğuk zincir trafiği bozulmuş botoks ya da acemi ellerde görülebilmektedir.